عنوان محصول: فایل word مبانی نظری خودنظم بخشی رفتار
فایل word مبانی نظری خودنظم بخشی رفتار
بخشی از متن فایل word مبانی نظری خودنظم بخشی رفتار :
مبانی نظری وپیشینه تحقیق خودنظم بخشی رفتارمشخصات این متغیر:
منابع: دارد
پژوهش های داخلی و خارجی: دارد
کاربرد این مطلب: منبعی برای فصل دوم پایان نامه, استفاده در بیان مسئله و پیشینه تحقیق و پروپوزال, استفاده در مقاله علمی پژوهشی, استفاده در تحقیق و پژوهش ها, استفاده آموزشی و مطالعه آزاد, آشنایی با اصول روش تحقیق دانشگاهی
نوع فایل:wordوقابل ویرایش
تعاریف و مفاهیم خود نظم بخشی
خودنظم بخشی رفتار
طبق نظر بندورا اگر اعمال تنها بوسیله پاداش و تنبیه بیرونی تعیین می¬شدند, مردم شبیه بادبادک عمل می¬کردند و هر لحظه تغییر جهت می¬دادند تا خود را به عواملی که بر آنها تأثیر می¬گذارد وفق دهند. با مردم غیر اصولی رفتار به دور از اخلاق و با مردم درستکار رفتار شرافتمندانه داشتند. حال اگر تقویت¬کننده بیرونی و درونی رفتار را کنترل نمی¬کنند پس چه چیزی آن¬را کنترل می¬کند؟ پاسخ بندورا این است که رفتار آدمی رفتار خود نظم داده شده است. انسان از تجربه مستقیم و غیر مستقیم معیارهای عملکرد را می¬آموزد سپس آن معیارها پایه¬ای می¬شوند برای ارزیابی¬های فرد. اگر عملکرد فرد در موقعیت¬ها با معیارهای او هماهنگ بود مثبت ارزیابی می¬شوند و اگر هماهنگ نبود منفی ارزیابی می¬شود. از نظر بندورا تقویت درونی حاصل از ارزشیابی شخصی از تقویت بیرونی نیرومندتر است (هرگنهان , 2009).
یادگیری خود تنظیمی یک چشم انداز مهم در پژوهش¬های اخیر روان¬شناسی تربیتی است (آکسان , 2009). این رویکرد از سال 1980, مطرح شد و به واسطه اهمیتی که در یادگیری و پیشرفت تحصیلی دانش¬آموزان دارد شهرت فزآینده¬ای پیدا کرده است (ریان و پینتریج , 1997؛ نقل از احمدی پور, 1387). یادگیری خود تنظیمی یک فرآیند فعال و خود رهنمون است که دانش آموزان, شناخت, انگیزش, نتایج, رفتار و محیط خود را در جهت پیشبرد اهدافشان کنترل و تنظیم می¬کنند (گوداس و همکاران , 2010).
زیمرمن5 یادگیری خود تنظیم را نوعی از یادگیری که در آن افراد تلاش¬های خود را برای فراگیری دانش و مهارت بدون تکیه به معلم و دیگران, شخصاً شروع کرده و جهت می¬بخشد تعریف می¬کند به عبارت دیگر در این یادگیری افراد مهارت¬هایی برای طراحی, کنترل و هدایت فرآیند یادگیری خود دارند و تمایل دارند یاد بگیرند و قادرند کل فرآیند یادگیری را ارزیابی کنند ( فرمهینی فراهانی و همکاران, 1387). تلاش¬های فعالانه¬ای که افراد به طور فراشناختی, انگیزشی و رفتاری در فعالیت¬های یادگیری از خود نشان می¬دهند (زیمرمن,2002).
نظریه یادگیری خودتنظیمی یکی از نظریه¬هایی است که محققان و شناسانِ تربیتی در قالب آن به مطالعه می¬پردازند. براساس نظریه یادگیری خود تنظیمی, مؤلفه¬های شناخت, انگیزش و کنش¬وری تحصیلی به صورت یک مجموعه درهم تنیده و مربوط به هم در نظرگرفته می¬شوند (شیرازی تهرانی, ). بنابراین, استفاده از راهبردهای یادگیری خود -تنظیمی, از جمله عوامل تعیین¬کننده در موفقیت تحصیلی محسوب می¬شود و با بررسی آن می¬توان عملکرد تحصیلی دانش آموزان را پیش-بینی نمود. پیش¬بینی عملکرد تحصیلی, یکی از موضوع¬های محوری مورد علاقه روان¬شناسی تربیتی است ( فارنهام و همکاران, ؛ نقل از بوساتو و همکاران, ). خود تنظیمی تعیین اهداف, تکمیل برنامه¬ای در جهت دستیابی به آن اهداف, تعهد نسبت به انجام آن برنامه, اجرای فعال برنامه و اقدامات دیگری که در جهت باز خورد و اصلاح یا تعیین جهت انجام می¬شود (بندورا, 1986,1997 ؛ نقل از آسچ , 2005). به بیان دیگر افراد هم¬پای اجتماعی شدن خود, اتکای کمتری به پاداش¬ها و تنبیه¬های بیرونی پیدا کرده و عمدتاً رفتارشان را خود, تنظیم می¬کنند (کرین , 2006).
مطالعه سوابق و تحقیقات نشان می¬دهد که پیرامون خودتنظیمی تحصیلی پرسشنامه اندکی وجود دارد. مطالعه دوگان وآندرد (2011) نشان داد که پرسشنامه خودتنظیمی از شش عامل انگیزش بیرونی, انگیزش درونی, فراشناخت, کنترل و ارتباط شخصی, خود اثربخشی تشکیل شده است. در بررسی دیگری مگنو (2011) به این نتیجه رسید که پرسشنامه خودتنظیمی تحصیلی دارای هفت عامل می¬باشد شامل حافظه, هدف¬گزینی, خودارزیابی, جستجوی کمک, ساختار محیطی, مسئولیت یادگیری باشد و برنامه¬ریزی و سازماندهی می¬باشد.